SAHABAT ALAM MAYA

Rabu, 15 Julai 2015

Cukup Sampai Sini...

Salam..

Mungkin agak pelik kenapa tiba-tiba saje aku berkongsi tentang perkara ini. Mungkin dah kehabisan idea atau ingin berkongsi apa samada apa telah aku lakukan ini tindakan yang betul atau tidak iaitu BERHENTI KERJA !!

Semua yang mengenali aku pelik apabila aku mengambil tindakan melepaskan jawatan aku di syarikat sedangkan aku juga merupakan salah seorang Ahli Lembaga Pengarah dan juga pemegang saham syarikat.
15 tahun aku di syarikat tersebut daripada bermulanya sebuah syarikat yang kecil hingga lah menjadi sebuah syarikat yang besar. Betapa ramainya kakitangan yang bersilih ganti sepanjang 15 tahun berada di situ bermula selepas aku tamat belajar pada tahun 2000. Realitinya memang bukan sesuatu yang mudah kalau kita sudah bergelar Pengarah Syarikat !!

Apa Alasan Yang Kuat Untuk Aku Berhenti Kerja??

Ada kalanya aku rasakan seperti satu kerugian kerana syarikat itu tidaklah beri banyak masalah kepada aku dari segi kerja atau masalah dari segi kakitangan sekalipun. Aku masih boleh bergaul dan bekerjasama dengan semua peringkat kakitangan di situ. Aku sendiri pun kadang2 kesian melihat keadaan kakitangan yang kadang2 seperti dipergunakan oleh "pihak2 tertentu" di dalam syarikat demi kebaikan diri sendiri. Walaupun kadang kala aku mempertahankan kakitangan di dalam mesyuarat Lembaga Pengarah, tetapi suara aku kurang didengari memandangkan aku satu-satunya Lembaga Pengarah wanita.

Dari segi income??? Tak sebanyak mana diperolehi "Pengarah" lain setiap tahun. Itu juga salah satu sebab utama untuk aku mengundur diri. Cukuplah aku "diperbodohkan".

Mungkin juga masalah ini berpunca daripada pihak-pihak tertentu atau mungkin juga aku sudah berasa "tepu" setelah sekian lama terperangkap dengan segala tugasan yang dibebankan ke atas bahu aku. Walaupun aku rase diperbodohkan oleh pihak tertentu namun aku masih terus menjalankan tanggungjawab sepenuh hati memikirkan hak aku di dalam syarikat.

Namun selepas beberapa ketika, aku mula rase ragu-ragu dengan niat aku untuk meneruskan keputusan untuk kekal bertahan di syarikat itu dan perlu memikirkan tindakan yang perlu diambil setelah melihat beberapa "perkara" yang tidak patut berlaku makin "meluaskan jajahan" dan aku tidak dapat berbuat apa-apa. Segala benda buruk dah keluar depan mata satu persatu tanpa sebarang tindakan atau perubahan. Apabila aku cuba memperbetulkan keadaan maka perbuatan aku pula yang dipertikaikan. Jadi, aku ambil tindakan mudah demi untuk tidak memeningkan kepala otak aku yang selama ni dh cukup serabut. 

Kenapa Aku Perlu Berhenti Kerja??

1. Bosan dengan rutin dan segala tugasan yang dilonggokkan kepada aku sedangkan tugasan tersebut perlu       diserahkan kepada orang lain.
2. Agak tertekan dengan sesetengah pihak yang agak macam setan menyakitkan.
3. Terasa dipergunakan dan diperbodohkan.
4. Hanya diperlukan apabila tugasan tersebut hanya aku yang boleh lakukan.
5. Tersekat pada satu-satu tahap sedangkan kita berhak untuk mendapat sesuatu yang lebih baik dan yang       lebih bagus.
6. Keadaan sekeliling yang mendorong aku untuk berhenti dengan kerenah dan perangai yang menyakitkan.
7. Bosan dengan segala janji manis.
8. Income yang aku terima tidak sepadan dengan tanggungjawab yang perlu aku lakukan.
9. Kawan-kawan sekeliling yang tidak boleh dipercayai.
10. Terpaksa mengabaikan tanggungjawab terhadap keluarga demi tanggungjawab terhadap kerja.


Bila menghadapi keadaan ini, aku yakin dengan keputusan yang aku ambil. Cukuplah sampai di sini aku dalam syarikat tersebut. BIARKAN MEREKA DENGAN CARA MEREKA. InsyaAllah, rezeki aku di luar lebih luas. Yang paling penting, aku dapat menjalankan tanggungjawab aku kepada keluarga aku dengan sempurna. 

Kadang-kadang terfikir di sudut hati sewaktu masih bekerja apabila stress dengan keadaan sekeliling....sampai bila aku nak kejar dunia...sampai bila nak jadi hamba kerja....sampai bila nak anak dipersiakan....hati ini tidak lagi rela meninggalkan anak dibawah jagaan pengasuh dan ayahnya dan hanya melihat wajah kita menjelang senja....bila anak dah meningkat ke alam persekolahan, hati mula menghitung sejauh mana anak pandai agama, mengaji dan solatnya...
Itu belum lagi terfikir bagaimana terabainya seorang suami tahkala si isteri sibuk di pejabat menyelesaikan masalah yang dibuat oleh orang lain.

Jadi, aku ambil keputusan untuk meninggalkan segalanya dan mulakan hidup aku yang baru. InsyaAllah, Allah ada bersama-sama. Cukuplah aku sampai di sini berkorban untuk orang lain tetapi tidak dihargai.





2 ulasan:

Ronaldo drogba berkata...

ROku is the kind of network that will always entertaining. for more about Roku visit the below link
Roku.com/link

James Whatt berkata...

A tech writer who is passionate to write about streaming devices and its channel programs. Apart from my work, I am interested in music and sketching. Are you a person who needs updates about the new releases and is interested in tech blogs www.roku.com/link The Roku device can be activated by using an activation code. But first you will have to carry on with the setup process. Begin the setup process by connecting the cables to their respective ports. Then turn ON the streaming device and connect it to a firm internet facility. Now you can add the required channels using how to link roku to account to explore and enjoy. So, if you face problems while activating the streaming device then report your queries to the technical team on roku.com/link to enter code who are always ready to provide you with solutions

also refer how to activate roku also and roku.com/link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...