SAHABAT ALAM MAYA

Jumaat, 1 Mac 2013

BR1M oh BR1M...dapat salah, tak dapat pun salah..


Salam...

Lama rasenya tak hapdet blog....almaklum ler, awal tahun memang aku busy dengan segala dokumen nak kena submit kat audit firm. Balik rumah jer, dah letih sesangat nak hapdet belog.

Rata-rata sekarang ni ramai orang tengah tunggu surat untuk ambik BR1M dan tak kurang pulak yang dah dapat pun BR1M tu kan??? Yang aku nak komen sikit pasal BR1M ni bukan ada kaitan ngan politik pun cuma nak ajak korang buat matematik sikit.....subjek ni memang aku suka sangat sejak dari sekolah dan sampai sekarang pun keje aku memang terlibat dengan segala angka ni.
aku hapdet kat belog ni sebab aku risau jugak sebenarnya bila aku komen kat FB nanti ada pulak golongan fanatik politik yang akan "meroyan" tak tentu pasal. Aku sebenarnya terkesan sikit nak bagi komen pasal BR1M berjumlah RM500 ni bila ada mulut2 sumbing yang kata BR1M RM500.00 bukan boleh guna untuk setahun.....
JOM!!! kita layan matematik golongan kurang kemampuan ni kejap ye kengkawan, pinjam formula sahabat aku kat FB....

1) Beras 10kg RM27.00 X 12 BULAN = RM324.00
2) Gula 2kg RM2.50 X 12 BULAN = RM30.00
3) Tepung 1kg RM1.35 X 12 BULAN = RM16.20
4) Minyak masak 1kg RM2.50 X 12 BULAN = RM30.00
5) Garam RM1.00 X 12 BULAN = RM12.00
6) Kopi RM3.00 X 12 BULAN = RM36.00
  Tambah lagi Teh RM3.00 .X 12 BULAN = RM36.00...

semuanya dalam setahun RM484.20...ada lagi baki RM15.80....boleh la buat simpan sikit atau boleh la masuk tabung mesjid sebulan RM1 lagi...mudah2an bertambah lagi rezeki...
so,....RM500 boleh lah guna untuk setahun kan???..kalau tahun depan ada lagi, alhamdulillah.....boleh ringan lagi beban...
aku tahu, bila tengok pengiraan ni, mesti akan ada lagi mulut2 yang berbunyi..."nasi je??? lauk xyah makan??" tapi korang kena la ingat jugak....BR1M ni untuk meringankan beban bukan nak tanggung semua...dan jangan pulak kita lupa yang penerima BR1M ni sume pun bekerja.....pandai2 ler dorang guna berjimat cermat. Kalau nak kaji ke lauk...memang la tak cukup...tapi sekurang2nya kalau mende yang sikit, kita jimat insyaAllah pasti cukup.....tapi kalau banyak, boros memang tak kan pernah cukuplah.....nama pun manusia kan...
 tapi maaflah.....aku ni bukan penerima BR1M dan memang tak layak pun....cuma aku sekadar berkongsi dari pengalaman menjalankan aktiviti bersama badan NGO untuk keluarga miskin ni dan itulah lebih kurang sifir golongan yang kurang kemampuan tapi pandai menggunakan apa yang dia terima dengan sebaiknya.....semoga diberkati semua mereka itu yang pandai bersyukur dan menghargai apa yang diperolehi....
#psssss.....bagi korang yang dapat BR1M, tapi bising-bising sebab makan ayam KFC seminggu sekali, makan Nando's 2 minggu sekali, pergi tngok wayang tiap tiap minggu, beli baju mahal, tukar telepon mahal, nak makan lauk sedap2, memang ler tak cukup duit BR1M RM500.00 tu.....
 
 
 

5 ulasan:

luqman zakaria berkata...

sy dpt yg RM250 tuh..huhu..

Qarr Jalil berkata...

wo..nice calculation
tak expect pun bleh agak pengiraan cni..

Hani Othman berkata...

bising-bising pun dorang ambik jugak duit BR1M tu... hehehe... bersyukur la dapat duit BR1M tuu... hehe

Tanpa Nama berkata...

Chicago pizza is usually meaty (some vaгiants come stuffed ωith cheeѕeѕ and meat laуers) and it iѕ eaten with
a κnife anԁ fork. That's right, no buying that sorry excuse for pizza dough at your local grocery store; we're talkіng the real deаl here.

For ѕeѵeral weеks I had been seеіng this cοmmercial on television telling
about a nеw pizza anԁ since I love
рizza Ӏ ԁeсіded to purchase one on my next shoрping trіp.



Alsο vіsіt mу websitе .

.. pizza pan akron
my site: Pizza pan application

Tanpa Nama berkata...

It's a shame you don't have а donаte button!
I'd most certainly donate to this excellent blog! I suppose for now i'll settle
for bοokmагking and аԁding уour RЅS
feed to my Goоgle account. I looκ foгωаrd
to new updates and ωill tаlk about this sіte wіth mу Facebоοk group.

Talκ ѕοοn!

My blog ροst ... augenoperation

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...