SAHABAT ALAM MAYA

Selasa, 20 November 2012

Let's We Pray For Gaza


Assalamualaikum...
 
 
Memboikot Zionis Atau Memboikot Sesama Kita...???

Dalam hiruk pikuk dunia membicarakan serangan Israel ke atas Gaza, umat Islam (seperti biasa) sekali lagi berkesempatan untuk berdebat@berperang sesama sendiri dalam memenangi beberapa isu, antaranya:

-Boikot mcD, nestle dll., perlu atau tidak?
-bolehkan menyalahkan Israel, ataukah Yahudi atau Zionis?
-Qunut nazilah, apa hukumnya?
-hukum ziarah dan jalan2 ke Palestin dan hukum menjadi tavel agen ke sana.
-Hukum untuk bersama2 dengan jemaah yang menentang Israel, khawarij atau bukan..
-Dan isu2 lain yang belum disebutkan...

Tiada halangan untuk mencari kebenaran, tetapi hendaklah adab2 Islam di utamakan. Jangan memaksakan pendapat ke atas orang lain. Sampaikan dulu, diterima atau tidak itu cerita lain. Ukhuwah juga wajib dijaga, dan setiap pandangan dari orang lain, samada kita setuju atau tidak, tidak boleh dijadikan alasan untuk bermasam muka, tak bertegur sapa apatah lagi memutuskan silaturrahim.

Apa pun juga isu perdebatan kita, hendaklah ia tidak MENGABURKAN atau mengalihkan kita dari isu sebenar iaitu mendaulatkan Islam dan membebaskan Al-Aqsa. Hendaklah kita tetap bersatu hati walaupun pelan tindakan masing2 tidak serupa.

Kalau kita asyik gaduh nanti berperang sesama bangsa anak anak kita pun boleh jadi mcm kanak kanak yg mati di palestin tu....Allah jadikan sesuatu kejadian supaya kita jadikan tauladan juga.







2 ulasan:

Mrs Velentine berkata...

selamatkan Gaza..allahuakhbar

Lynda Che Lah berkata...

setuju..diplomasi penting..Pray for Gaza!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...