SAHABAT ALAM MAYA

Isnin, 31 Oktober 2011

DEVIL'S FOOD CHOCOLATE CAKE


Assalamualaikum...

nama kek tu je pun dh cukup menyengat...rase dia pun....
mak aaiii....memang peerrrggghh....sedap giler..
hari nih aku dapat kek lagi dari kak niza....memang bestt...
amirrul makan sampai 4 potong....last2 tertido kekenyangan...

so, meh aku kongsi resepi yang kak niza bagi nih....
aku x tahu ler dia dapat dari mana...
tapi yang pasti kek tu memang wallaahh..



Bahan-bahan utk 1 layer kek : (kek tu dibuat 2 layer)

Sumber: Kak Niza

1 cawan tepung gandum
1/4 cawan cocoa powder
3/4 sudu teh soda bikarbonat
1/4 sudu teh garam
1/2 cawan gula pasir
65g mentega
2 biji telur (gred C)
1/4 cawan buttermilk
1/2 cawan air suam


Cream Cheese Frosting:

250g cream cheese
125g mentega
1/4 cawan gula ising
1 sudu teh esen vanila
(Putar cream cheese dan mentega sampai creamy, tambah gula ising dan esen vanila, terus sapu kat kek)

Chocolate Ganache:

200ml whipping cream
250g dark coklat
sedikit garam
(Double boil cream jangan sampai mendidih, tambah coklat dan sedikit garam. Kacau rata. Bila semua dah cair, angkat dan sejukkan dulu baru sapukan frosting krim keju & tuangkan coklat ganache di atas.)


Cara-cara:
  1. Set oven 170C. Griskan loyang dan alaskan dengan kertas minyak. Ayak tepung, cocoa powder, soda bikarbonat, garam, dan ketepikan. Pukul mentega dengan gula sampai ringan dan mengembang, tambah telur satu persatu. Bila semuanya dah sebati masukkan bahan2 kering (tepung, cocoa powder) bergantian dengan bahan2 cair (buttermilk+air suam) dalam tiga bahagian.Terakhir masukkan esen vanila . Bakar selama sekitar 30 minit atau hingga masak.
  2. Kek buat 2 lapisan. Bila kek dah sejuk, baru keluarkan lapisan pertama dari loyang dan sapukan cream cheese. Kemudian letak lapisan kedua dan sapu cream cheese sekali lagi. 
  3. Selepas itu baru siram chocolate ganache..
  4. Simpan kek ni dalam peti sejuk sebelum dipotong.
Hasilnyer, memang best...









2 ulasan:

AsyRaF is VeRy HumBLe berkata...

macam sedap je :)

::YUSLINA berkata...

memang best...try lah buat...he3

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...