SAHABAT ALAM MAYA

Selasa, 11 September 2012

Catatan Perjalanan Umrah : Kota Mekah - Part 5


Salam semua..


Bersambung lagi entry berikutnya. Kali ni aku nak update tentang satu lagi ziarah yang kami pergi.....kali ni nak pergi ke Masjid Hudaibiyah untuk bermiqot bagi sesiapa yang nak buat umrah lagi dan ke ladang unta. So, after Subuh kami bersiap di depan hotel untuk naik bas. Semasa di dalam bas, aku mengambil kesempatan mengambil gambar Kota Mekah. Aku perhatikan bangunan-bangunan dan penempatan di kota Madinah agak teratur berbanding di kota Mekah. Atas kajian aku sendiri mungkin disebabkan muka buminya yang berbeza. Kota Madinah bentuk muka buminya agaknya rata dan mendatar berbanding di Kota Mekah yang berbukit bukau penuh dengan batu batan. Sebab itu kita boleh lihat di Mekah ni kebanyakannya rumah penempatan di sini di celah-celah dan atas bukit dan kena mendaki agak tinggi juga.
Menurut mutawif yang menetap di sini....ikutkan kalau duduk lama di sini memang sangat boring sebab permandangan di kelilingi oleh batu batan, bukit dan padang pasir....memang permandangan tak indah sungguh tanpa pokok-pokok kehijauan dan laut yg kebiruan. Tetapi bila mengenangkan baitullah yg sentiasa dekat di hati...menyebabkan para mutawif di sana boleh kekal tinggal lama di sana. 

beginilah keadaan rumah di kota Mekah

kat sini ada banyak terowong bawah bukit.....

lihatlah penempatan rumah mereka......kena mendaki jauh dan agak tidak teratur. Sebab itu sekarang kerajaan Saudi sakan merobohkan kawasan-kawasan tertentu dan membina semula pembangunan yg lebih teratur dan selesa.

Masjid Hudaibiyah untuk bermiqot

Masjid ini terletak di daerah Al-Hudaibiyah yaitu daerah yang berada di perjalanan antara Makkah ke Jeddah. Jaraknya kurang lebih 25 km dari Masjidil Haram. Daerah itu sekarang dikenal dengan nama daerah Al-Syumaisyi. Dinamakan Hudaibiah karena berasal dari nama seorang laki-laki menggali sumur di tempat tersebut, kemudian dinisbatkan daerah itu kepadanya dan diberi nama dengan nama daerah Hudaibiah begitu pula sumurnya. Di dekat sumur terdapat pohon yang cukup rindang, namanya pohon Hadba’.

Di tempat inilah dan di bawah pohon telah terjadi bai’at, tepatnya pada tahun 7 H. Bai’ait ini disebut juga dengan bai’at al-Ridhwan yang dilakukan Rasulallah saw di bawah pohon. Diriwayatkan bahwa Rasulallah saw mengundang orang orang Islam yang bilangannya pada saat itu kurang lebih 1400 orang untuk berbuat bai’ait kepada Rasulallah saw di daerah Hudaibiyah, dan bai’at ini terjadi  di bawah pohon sebagai mana tertera dalam Al-Quran surat al-Fath:18
لَّقَدْ رَضِيَ اللَّهُ عَنِ الْمُؤْمِنِينَ إِذْ يُبَايِعُونَكَ تَحْتَ الشَّجَ
”Sesungguhnya Allah telah rida terhadap orang-orang mukmin ketika mereka berjanji setia kepadamu di bawah pohon”
Di daerah ini pula dan di tahun yang sama telah terjadi perdamaian antara Rasulallah saw dengan orang orang kafir Makkah selama 10 tahun. Yang menulis perjanjian perdamaian pada waktu itu adalah Imam Ali bin Abi thalib ra. Setelah perdamaian berjalan selama 2 tahun, orang orang kafir Makkah melanggar perjanjian trb. Perdamaian ini terkenal dengan nama perdamaian Hudaibiyah.


ini pulak ialah tapak lama Masjid Hudaibiyah (terletak di belakang masjid pada gambar di atas). Cuba tengok batu-batan bangunan ini masih berdiri kukuh - sejak zaman Rasululluh.

ramai pulak yg duk menulis sesuatu pada batu tapak bangunan ini. Ajaran mana tu aku pun tak tahu.



aku suka pic ini...ketika seorang warga Turki bersolat di kawasan tapak lama Masjid Hudaibiyah

lepas jemaah bermiqot di Masjid Hudaibiyah.....bas bergerak ke ladang unta pulak. Alahai mcm malas ajer unta ni.


 
 mari kita bergambar dengan unta......adohai busuknya unta ni tak mandi.



bergambar dengan Mr Hubby tercinta

tempat tidur pengembala unta....

nampak tak tempat berkumpul tu....dorang tengah membeli air susu unta



susu unta yg fresh dari ladang. bagi yang nak beli, dorang akan letak dalam botol. so, masa berbuka baru ler boleh rase...
aku tak beli pun susu unta ni sbb tengok pun dah takde selera. Pakcik aku jer yang beli. Katanya takde rase apa-apa pun....macam air sejuk jer....cuma yang aku dengar orang bagitahu, susu ni bagus kalau kita ada asma atau lelah sebagai ubat. betul atau tak, aku tak pasti la pulak.

ok stop dulu....sambung lagi esok.


UPDATE:
Baca sini --->> Catatan Perjalanan Umrah 2012: Kota Mekah (Part 6)

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...