SAHABAT ALAM MAYA

Khamis, 27 September 2012

Senangnyer nikah...


Assalamualaikum.....

Semalam aku g umah sorang jiran ni menolong apa yang patut untuk kenduri anak dia yang nak nikah ujung minggu ni........mak aaiii...meriah betul barang2 hantaran yang dah disiapkan. Suka aku tengok...

Balik dari umah tu, tetiba aku teringat masa orang datang minang adik ipar aku dulu. Bapak mertua aku dan ipar duai aku jer yang urus majlis pinangan itu....xde panggil orang kampung pun. Masa wakil lelaki datang tu dorang siap berpantun....maklum ler orang Johor...he3. Keluarga mertua aku ni pulak jenis yang tak pandai nak berbalas2 pantun, lagipun sebab tak sempat nak rangka......jadi abang ipar aku pun cakap, "straight to the point". Pihak lelaki pun jawab, "kami datang nak meminang"...

Ayah mertua aku kata, "ye, saya tahu..."

Wakil lelaki pulak kata, "macam mana kira ni?"
Ayah mertua aku pulak kata, "oklah, saya terus buat keputusan jelah ye.....kadar mas kahwin tu ikut budaya setempat la ye.....tapi hantaran kami tak letak......kalau nak bagi, kami ambil.....kalau tak bagi pun kami tak kisah......kalau rasa tak cukup duit, bagitahu kami, nanti kami tolong tambah"....

wakil lelaki semuanya jem...terkedu kejap...diam hampir 5 minit...saling tengok muka masing2. pastu bapak mertua aku kata, "kami nak ikut islam, kami tak nak ikut budaya melayu".....

seorang pak haji dari wakil pihak lelaki kata, "Senang nyeee...macam tu jerrr??"

Bapak mertua aku jawab, "Islam suka yang mudah-mudah....jgn susah2kan....kalau si lelaki rasa takde duit, bagitahu pihak kami.....nanti kami  cuba bantu sekadar yang mampu"..

Perbincangan itu tidak sampai 15 minit pun dan lepas tu makanan pun dihidangkan......aku bantu apa yang patut kat dapur jer ngan ipar2 yang lain....yelah, kalau bukan kami sapa lagi sebab x panggil orang pun.

alhamdulillah, sekarang adik ipar aku tu dah ada dua orang anak.....aku bangga.....sebenarnya senang je nak nikah ni.....




#Note : bapak mertua aku cakap dalam loghat kelate ler tapi aku dah translate kan loghat tu...hikhikhik


p/s : Agak ironi sebenarnya kalau asyik komplen mas kahwin dan hantaran mahal tapi dalam masa yang sama makan di Secret Recipe/ restoran mahal lain sampai beratus-ratus dan bergayut dengan kekasih sampai beratus-ratus bil telefon. Takkan kat mas kahwin/ hantaran je nak berjimat kot? Jimat di situ tapi kalau keseluruhan hidup memang jenis membazir, tak guna jugak.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...