SAHABAT ALAM MAYA

Khamis, 13 September 2012

Catatan Perjalanan Umrah : Kota Mekah - Jeddah

Salam semua..

Episod terakhir aku di tanah haram. Fuhhhhh berentry-entry nak habiskan. Al-maklum stay di sana 12 hari maka banyaklah cerita-cerita dan gambar-gambar nak dipaparkan di sini. Banyak lagi cerita lain yang pending sebab aku nak habiskan dulu entry di tanah haram ni.

Hari terakhir kami di tanah haram. Malam tu kami ada briefing untuk penerbangan balik esoknya. Ketua rombongan kami, Ustaz Yahya ada penerangan sikit pasal air zam zam, beg kami yg berat sarat barat tu, jadual bertolak dan pasal tawaf widak esoknya. Flight kami jam 3 petang keesokan harinya tetapi jam 8 pagi kami dah kena berangkat meninggalkan tanah haram. So, pagi-pagi tu kami perlu melakukan tawaf wida' iaitu tawaf selamat tinggal......meninggalkan tanah haram. Kepada yang keuzuran, cukuplah hanya melakukan doa selamat tinggal sahaja.

Lepas kami ada briefing pasal flight malam tu...aku sempat lagi turun ke kedai kat bawah hotel tu untuk membeli apa-apa benda yang patut untuk kali terakhir sebab esok selepas melakukan tawaf dan doa wida' kami dah tidak boleh membeli-belah apa-apa.
Pagi tu selepas solat subuh dan melakukan tawaf wida', kami terus pulang ke hotel dan berkumpul di bawah lobi hotel bersama-sama dengan beg kami.

dari celah-celah tempat saie ini aku boleh melihat kaabah dan pintu multazam. Aku berdoa selamat tinggal di sini. Tanpa disedari air mata aku menitis lagi di sini....sebak rasanya hendak meninggalkan kaabah dan tempat suci ini.

sumber gambar: google

perjalanan ke Jeddah mengambil masa sejam setengah. Kami sepatutnya berhenti di Masjid Terapung Jeddah untuk solat jamak Zuhor-Asar tetapi disebabkan bas sampai agak lewat di hotel untuk mengambil kami semua, jadi Ustaz terpaksa batalkan untuk singgah di masjid terapung tu dan terus ke airport Jeddah.

Airport Jeddah dari kejauhan

keadaan di airport Jeddah sebelum check-in....memang kepanasan sikit kami kat sana

Mr. Hubby pun tak tahan dengan kepanasan kat airport tu. Disebabkan kami sampai awal di Terminal Haji Jeddah tu, masa memang banyak lagi....so hanya melepak aje kat luar. Sempat la jugak kami solat Zohor dan jama' sekali kat situ.

Alhamdulillah urusan check-in kami di sini berjalan dengan lancar.

Di dalam flight perjalanan selama 8 jam....aku hanya tidur ajer. Tidur tak sedar diri...bangun hanya untuk berbuka puasa ajer. Siap steward tu kejutkan aku nak bagi makanan...hahahaha. Alhamdulillah semua dah selesai ibadah aku di sini. Aku juga dah selamat sampai ke tanahair. Sampai kat KLIA terus kami ambik teksi ke rumah abang ipar untuk ambik kereta yang kami tinggalkan kat sana dan terus balik kuantan sebab esoknyer pulak kami akan terus balik ke kampung untuk beraya.
Alhamdulillah....insyaAllah, jika dipanjangkan umur aku akan ke sana lagi bersama keluarga aku lagi.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...