SAHABAT ALAM MAYA

Rabu, 19 September 2012

wajarkah kita berdemo??? Kecoh pasal "Innocence of Muslims"....

Assalamualaikum....

aku agak sedih tengok keadaan demo bantahan filem "innocence of muslims" kat luar negara..kita ni terlalu ikut nafsu amarah sampai lupa pertahankan akhlak baginda Nabi Muhammad s.a.w.....

Bila ada filem atau isu nabi dihina, umat Islam bertindak dengan demonstrasi. Bagaimana pulak dengan mereka yang mengaku Islam tapi tak solat, tak berhijab, khurafat, rasuah, syirik dan pelbagai lagi? Siapa yang hina Nabi lebih dari orang barat yang berkemungkinan sememangnya jahil?

Dakwah Nabi s.a.w bukan sahaja tidak diterima malahan beliau dilontar batu sehingga berdarah kaki baginda. Nabi mempunyai pilihan untuk menghancurkan penduduk Taif namun baginda memilih untuk memohon keampunan
bagi kejahilan mereka dan berdoa agar ada keturunan mereka yang akan memeluk Islam. Hari ini, penduduk Taif adalah beragama Islam.

"Katakanlah (wahai Muhammad): "Jika benar kamu mengasihi Allah maka ikutilah daku, nescaya Allah mengasihi kamu serta mengampunkan dosa-dosa kamu. Dan (ingatlah), Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani." (Ali Imraan 3:31)



 
 Demo anti-penghinaan Nabi Muhamamad S.A.W


Kita ni kalau sayangkan Nabi bukan sekadar hiasan di bibir. Sayangkan Nabi bukan setahun sekali menyambut Maulid. Sayangkan Nabi bukan dengan berdemonstrasi. Sayangkan Nabi adalah mengikut perintahnya dan mengikuti sunnahnya. Bukan memilih sunnah yang kita suka dan buang sunnah yang kita tak selesa atau tak suka. Imam Syafie berkata; "Sunnah Nabi s.a.w itu ibarat bahtera Nabi Nuh a.s. Siapa yang menaikinya (mengikut sunnahnya) akan selamat". Kalau kita sayangkan Nabi, buktikan melalui kehidupan seharian kita dan bukan setahun sekali atau apabila isu timbul.... Wallahualam....



2 ulasan:

Cik Laure Weng berkata...

org islam dikenali dgn akhlk yg mulia..
saya rasa tak perlu sampai nk berbunuh..
mmg perlu pertahan kan hak.. tPI TU lah..susah nk kata..


jalan sini... tak lupa follow n tinggal jejak di ruang nie..
salam ziarah..

lolitafinola.blogspot.com

NUR AIN AZMAN berkata...

Sokong orang di atas ni.

Btw, bw here with follow ^^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...